Checklijst: Verbouwen

Stap 1: het idee

  • Heeft u uw idee(ën) opgeschreven?
  • Heeft u het idee besproken met uw gezinsleden?
  • Heeft u (genoeg) inspiratie opgedaan?
  • Zijn er oplossingen bij die u aanspreken?
  • Heeft u een stijl in gedachten?
  • Wat wilt u gaan verbouwen?
  • Wat zijn de gevolgen voor de rest van het huis?

Stap 2: de voorbereiding

Heeft u:

  • uw programma van eisen opgeschreven?
  • gekeken of wensen niet met elkaar in tegenspraak zijn?
  • met uw bank gesproken over de financiering? 
  • uw budget vastgesteld? 
  • bij uw gemeente geďnformeerd of u een bouwvergunning moet aanvragen? 
  • bij uw gemeente en energiebedrijf geďnformeerd of u in aanmerking komt voor subsidies? 
  • een voorlopige planning opgesteld, rekening houdend met onder andere vergunningsprocedures 
  • bij uw verzekeringsmaatschappij geďnformeerd over de verbouwing? 
  • bedacht hoe of waar u tijdens de verbouwing gaat wonen? 
  • bedacht of en waar u uw meubels tijdelijk wilt opslaan? 
  • met de buren gesproken over uw plannen?

Stap 3: een plan maken

Heeft u:

  • een (interieur)architect (eventueel via een aannemer) ingeschakeld? 
  • een contract met hem of haar afgesloten? 
  • een schets gemaakt van de huidige ruimte? 
  • op de schets ramen, deuren, wandcontactdozen, radiatoren ed. aangegeven? 
  • mogelijke indelingen onderzocht? 
  • daarbij gelet op de lichtinval? 
  • aan de hand van de checklisten materialen en producten uitgezocht? 
     
  • uw financiering aangevraagd? 
  • subsidie(s) aangevraagd? 
  • uw opstal- en inboedel verzekeringen, indien nodig, aangepast? 
     
  • bedacht wie de aanvraag van de eventuele bouwvergunning gaat verzorgen? (kan ook via aannemer verlopen)

Stap 4: prijs- en contractvorming

Heeft u:

  • de offertes van de vakmensen met elkaar vergeleken: 
    • (volledigheid van) de technische omschrijving
    • de prijs per onderdeel
    • de prijs van de stelposten
    • de startdatum en uitvoeringsduur 
  • een vakman uitgekozen om mee verder te gaan? 
  • de aangeboden prijs vergeleken met uw budget? 
  • bezuinigingsvoorstellen besproken met de vakman? 
  • de aannemer gevraagd naar de CAR-verzekering en de bankgarantie? 
  • een afspraak gemaakt over de betalingstermijnen? 
  • een afspraak gemaakt over de opslag van bouwmaterialen? 
  • de afspraken vastgelegd in een verbouwingsovereenkomst? 
     
  • uw financiering afgesloten?
     
  • de aanvraag voor de bouwvergunning ingediend?
  • de verbouwingsovereenkomst getekend?    

Stap 5: de uitvoering

Heeft u:

  • uw huis geheel of gedeeltelijk ontruimd? 
  • een oplossing gevonden voor de woonongemakken? 
  • voorzieningen getroffen om overmatige stofontwikkeling te ondervangen? 
  • of de (interieur)architect voortgangsbesprekingen met uw vakman? 
  • of de (interieur)architect een overzicht van meer- en minderwerk? 
     
  • is het afvoeren van bouwafval geregeld?
  • wordt de bouwplaats netjes gehouden?
  • verloopt de uitvoering volgens de planning?
  • zijn de bestelde materialen op tijd?
  • houden de onderaannemers zich aan de afspraken? 
     
  • de betalingstermijnen betaald aan de vakman?
  • een overzicht bijgehouden van de meevallers en de extra kosten?
  • eventuele schade gemeld bij de aannemer of verzekeringsmaatschappij? 
     
  • alle meer- en minderwerk schriftelijk vastgelegd?

Stap 6: de oplevering 

  • is het werk op de afgesproken dag (voor bewoning) gereed?
  • Wie is naast Bart Hultermans tijdens de oplevering aanwezig? (uzelf, de (interieur)architect, een derde persoon)
  • Heeft u de technische omschrijving, de offerte en de tekeningen bij de hand?
  • Heeft u of de aannemer een lijst met gebreken bijgehouden?
  • Wanneer zullen de geconstateerde gebreken zijn verholpen? 
     
  • Is er een opleveringrapport door de aannemer of (interieur) architect opgesteld?
     
  • Als u door het werk loopt, kunnen de volgende punten u houvast geven: 
    • is alle afval verwijderd?
    • zijn alle verfspatten, lijmresten, cement sluiers verwijderd?
    • probeer of alle deuren en ramen goed open en dicht kunnen.
    • probeer of het slot bruikbaar is.
    • is het schilderwerk netjes (geen strepen en druipvlekken) uitgevoerd?
    • is het glas kras- en breukvrij?
    • is het voegwerk in de gewenste kleur uitgevoerd?
    • zijn de voegen tussen vloer en wand gekit of gevoegd?
    • controleer of alle kranen werken.
    • controleer of het water in wasbakken en kuipen goed wegloopt.
    • is er een groepenschema voor de elektra?
    • controleer of er stroom staat op de wandcontactdozen.
    • controleer of alle radiatoren bedienbaar zijn.
    • zijn eventuele handleidingen bijgeleverd ?

Stap 7: na oplevering

Heeft u:

  • de opstal- en/ of inboedelverzekering verhoogd?
  • alle contracten en bijbehorende stukken bewaard?
  • de bouwvergunning, subsidie aanvraag, etc goed bewaard?
  • de aannemer gevraagd waar de leidingen lopen, voor het geval dat u gaat boren?
  • tijdens de bouw wordt veel water gebruikt: in stukwerk, voegen, "natte" vloeren. Dit bouwvocht moet kunnen verdampen. Goed ventileren gedurende een aantal maanden is onontbeerlijk. 
  • Binnen 3 maanden na de oplevering kunt u, afhankelijk van de overeenkomst, gebreken laten herstellen door de aannemer. Meld de gebreken schriftelijk.
  • bijvoorbeeld buitenschilderwerk bijhouden, goten schoonmaken, goed ventileren, kleine reparaties, bitumen op een plat dak, service cv-installatie (service contract cv-installateur)

 

Menu
Adresgegevens
Interieur- en installatiebedrijf
Bart Hultermans
Pr. Bernhardstraat 32
5104 HD Dongen
T. 0162 31 92 11
M. 06 222 44 894
F. 0162 32 05 67
E. post@barthultermans.nl

Algemene Voorwaarden

Privacyverklaring

Hier kunt u ons voor bellen:
•  renovaties en verbouwingen
•  aanbouw plaatsen
•  vloeren en wanden betegelen
•  vloerverwarming
•  vervangen van uw CV-ketel
•  loodgieterswerkzaamheden
•  dakwerkzaamheden
•  terras aanleggen
•  keukens plaatsen
•  aansluitingen verzorgen
•  opknappen van uw badkamer
•  toiletten verbouwen
•  dakbedekking
•  trappen plaatsen

Bekijk hier de volledige lijst...